Edytujesz 409Da

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
  |typ_lokomotywy        = 409Da, Ls180
 
  |typ_lokomotywy        = 409Da, Ls180
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[Przewozy Regionalne]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
+
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
 
  |oznaczenie_przewoźnika = SM04
 
  |oznaczenie_przewoźnika = SM04
 
  |producent              = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]]
 
  |producent              = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]]
  |lata_budowy            = 1969-1978<ref group="uwaga">Zastal</ref>, 1979-1989<ref group="uwaga">Mystal</ref>, 1990-1995<ref group="uwaga">ZNTK Oleśnica</ref>
+
  |lata_budowy            = 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995
 
  |układ_osi              = B
 
  |układ_osi              = B
 
  |masa_służbowa          = 24 t
 
  |masa_służbowa          = 24 t
  |długość_ze_zderzakami  = 6940 mm
+
  |długość_ze_zderzakami  =  
  |szerokość              = 2970 mm
+
  |szerokość              =  
  |wysokość              = 3380 mm
+
  |wysokość              =  
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
+
  |rozstaw_osi_skrajnych  =  
  |średnica_kół          = 950 mm
+
  |średnica_kół          =  
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
  |zapas_paliwa          = 250 l
+
  |zapas_paliwa          =  
  |typ_silnika            = Wola - Henschel 14H6
+
  |typ_silnika            =  
 
  |moc_znamionowa        = 180 KM
 
  |moc_znamionowa        = 180 KM
  |siła_pociągowa        = 70,2 kN (7020 kG)
+
  |siła_pociągowa        =  
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h
 
  |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h
 
  |nacisk_osi            = 12 t
 
  |nacisk_osi            = 12 t
  |system_hamulca        = Knorr
+
  |system_hamulca        =  
  |system_ogrzewania      = wodne z układu chłodzenia<br/>2 kaloryfery w kabinie maszynisty
+
  |system_ogrzewania      =  
  |sterowanie_wielokrotne = brak
+
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
  |grafika                = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]]
 
  |grafika                = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]]
 
  |opis_zdjęcia          = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]]
 
  |opis_zdjęcia          = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]]
}}  
+
}} <!---{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
+
|      seria_lokomotywy=SM04
'''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04'') - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]].  
+
|              grafika=SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
 +
|                  opis=SM04-002, Chabówka
 +
|            producent={{flaga|POL}} [[Zastal]]<br />{{flaga|POL}} [[Mystal]]<br />{{flaga|POL}} [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego|ZNTK]] [[Oleśnica]]
 +
|          lata_budowy=1972-1995
 +
|            układ_osi=B
 +
|        masa_służbowa=24 tony
 +
| długość_ze_zderzakami=6940 mm
 +
|            szerokość=2970 mm
 +
|              wysokość=3380 mm
 +
| rozstaw_osi_skrajnych=2500 mm
 +
|          średnica_kół=950 mm
 +
|          zapas_paliwa=250l
 +
|          typ_silnika=14H6
 +
|        moc_znamionowa=133 kW/180 KM
 +
|        siła_pociągowa=~70,2 kN (7020 kG)
 +
|    rodzaj_przekładni=mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna=30 km/h
 +
|            nacisk_osi=120kN (12000kG) +/- 3%
 +
|        system_hamulca=powietrzny Knorr
 +
|sterowanie_wielokrotne=brak
 +
|    system_ogrzewania=wodne z układu chłodzenia (2 kaloryfery w kabinie maszynisty)
 +
|                uwagi=
 +
|      galeria_commons=category:PKP class SM04
 +
}}--->
 +
'''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04) ) - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]].  
  
 
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie [[Silnik wysokoprężny|silnika wysokoprężnego]] o większej mocy, budowanego na licencji firmy [[Henschel]]. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 [[koń mechaniczny|KM]], jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
 
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie [[Silnik wysokoprężny|silnika wysokoprężnego]] o większej mocy, budowanego na licencji firmy [[Henschel]]. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 [[koń mechaniczny|KM]], jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
 
{{clear|left}}
 
{{clear|left}}
 
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
 
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
* [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978 - 676 sztuk,
+
* [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978,
* [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989 - 176 sztuk,
+
* [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989,
* [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]], 12 sztuk w latach 1990-1995.
+
* [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]], w latach 1990-1995.
 
 
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie '''409Da'''. Na stanie [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] - w służbie trakcji, służbie drogowej, wagonowniach oraz w ZNTK  znalazło się kilkadziesiąt takich lokomotyw oznaczonych zarówno SM03 jak i SM04 a także oznaczeniem fabrycznym 409Da. Była w tym pewna niekonsekwencja.
 
Oznaczenie [[SM04]] otrzymały 2 lokomotywy pracujące Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w [[Sędziszów|Sędziszowie]], przejęte na początku [[lata 90. XX wieku|lat 90.]] i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000 oraz 2 sztuki pojazdów na tor 1520 mm, a po podziale PKP na spółki Przewozy Regionalne oznaczyły tak swoje lokomotywy 409Da w liczbie pięciu sztuk.
 
 
 
Pojazdy zachowane do celów muzealnych stacjonują m.in. w [[Parowozownia Skierniewice]] - egzemplarz prototypowy, [[Parowozownia Jarocin|Parowozowni Jarocin]], [[Skansen Kolejowy w Chabówce|Skansenie Kolejowym w Chabówce]], [[Skansen Kolejowy w Pyskowicach|Skansenie Kolejowym w Pyskowicach]] oraz w kolekcji [[Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu|Klubu Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu
 
{{clear}}
 
 
 
== Lista lokomotyw 409D i 409Da produkcji ZASTAL Zielona Góra (niepełna) ==
 
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::409Da]] [[Lw producent::ZASTAL Zielona Góra]] OR [[Lw typ fabryczny::409D]] [[Lw producent::ZASTAL Zielona Góra]] | limit = 750
+
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie '''409Da'''. Na stanie [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w [[Sędziszów|Sędziszowie]], przejęte na początku [[lata 90. XX wieku|lat 90.]] i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
  
== Lista lokomotyw 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie (niepełna) ==
+
== Zestawienie egzemplarzy ==
  
 
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}}
 
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}}
  
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::409Da]] [[Lw producent::Mystal]] | limit = 250
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
 
== Lista lokomotyw 409Da produkcji Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy ==
 
 
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::409Da]] [[Lw producent::ZNTK Oleśnica]] | limit = 250
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
 
{{uwagi}}
 
  
 
{{wikipedia|tytuł=SM04}}
 
{{wikipedia|tytuł=SM04}}
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/409Da