Edytujesz Ełcka Kolej Wąskotorowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
}} | }} | ||
− | '''Ełcka Kolej Wąskotorowa''' (EKW, niem. ''Lycker Kleinbahn'') – zabytkowa [[kolej wąskotorowa]] o prześwicie toru 750 mm zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny na odcinku | + | '''Ełcka Kolej Wąskotorowa''' (EKW, niem. ''Lycker Kleinbahn'') – zabytkowa [[kolej wąskotorowa]] o prześwicie toru 750 mm zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny na odcinku Ełk Wąsk. - Sypitki przy użyciu trakcji spalinowej, jak również parowej. |
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
Linia 66: | Linia 65: | ||
Okres bezpośrednio po I wojnie światowej był dla wszystkich kolejek lokalnych dość ciężki. Peryferyjne położenie, jak również niski stopień zaludnienia i uprzemysłowienia dodatkowo nie sprzyjały rozwojowi przedsiębiorstwa. | Okres bezpośrednio po I wojnie światowej był dla wszystkich kolejek lokalnych dość ciężki. Peryferyjne położenie, jak również niski stopień zaludnienia i uprzemysłowienia dodatkowo nie sprzyjały rozwojowi przedsiębiorstwa. | ||
− | W 1924 roku Wschodniopruskie Towarzystwo Kolejowe (''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'') odkupiło pakiet akcji należący do firmy Lenz & Co. przejmując tym samym prowadzenie ruchu na kolejce. 30 czerwca 1924 roku Kolejka Ełcka została połączona z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Wschodniopruskie | + | W 1924 roku Wschodniopruskie Towarzystwo Kolejowe (''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'') odkupiło pakiet akcji należący do firmy Lenz & Co. przejmując tym samym prowadzenie ruchu na kolejce. 30 czerwca 1924 roku Kolejka Ełcka została połączona z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Kolejki Wschodniopruskie SA (''Ostpreußische Kleinbahnen AG''). Siedzibę zarządu zlokalizowano w Królewcu. Poza kolejką ełcką w skład Kolejek Wschodniopruskich SA weszły min: |
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | !<br>L.p.<br> | ||
+ | !Nazwa<br> | ||
+ | !Szerokość toru<br> | ||
+ | !Długość linii<br> | ||
+ | !Uwagi<br> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |1 | ||
+ | |''Insterburger Kleinbahnen'' (Kolejki Wystruckie) | ||
+ | |750 mm | ||
+ | |221 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |2 | ||
+ | |''Königsberger Kleinbahn'' (Kolejka Królewiecka) | ||
+ | |750 mm | ||
+ | |58,6 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |3 | ||
+ | |''Ortelsburger Kleinbahn'' (odcinek Pupy - Rozogi) | ||
+ | |600 mm | ||
+ | |15,4 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |4 | ||
+ | |[[Kętrzyńska Kolej Dojazdowa|''Rastenburger Kleinbahnen'' (Kolejki Kętrzyńskie)]] | ||
+ | |750 mm | ||
+ | |127,3 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |5 | ||
+ | |''Schloßberger Kleinbahnen'' | ||
+ | |1000 mm | ||
+ | |60,8 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |5 | ||
+ | |[[Olecka Kolej Wąskotorowa|''Treuburger Kleinbahnen'' (Kolejki Oleckie)]] | ||
+ | |1000 mm | ||
+ | |43,1 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |6 | ||
+ | |''Wehlau–Friedländer Kreisbahnen'' | ||
+ | |750 mm | ||
+ | |65,8 km | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |7 | ||
+ | |''Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil'' (Kolejka Wiatrowiec - Sępopol) | ||
+ | |1435 mm | ||
+ | |5,0 | ||
+ | |Od 1930 roku | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | <br> | ||
====Przewozy==== | ====Przewozy==== | ||
Linia 284: | Linia 349: | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Prawdopodobnie na początku lat '60 przysłano na kolejkę ełcką dwa czteroosiowe wagony motorowe z silnikami benzynowymi S-41 (85 KM) serii MBxc1-151 i MBxc1-152, przebudowane z wagonów osobowych typu Ci przez ZNTK Opole w 1953 roku. Były to wagony jednokierunkowe z napędem na jedna oś. Po kilku latach zostały jednak odesłane (wagon MBxc1-151 trafił pod koniec 1965 roku do Jęrzejowa). | |
W 1967 roku parowozy zostały wyparte przez lokomotywy spalinowe serii [[Lyd1]], które przez szereg kolejnych lat stanowiły podstawowy środek trakcyjny: | W 1967 roku parowozy zostały wyparte przez lokomotywy spalinowe serii [[Lyd1]], które przez szereg kolejnych lat stanowiły podstawowy środek trakcyjny: | ||
Linia 503: | Linia 568: | ||
|1949 | |1949 | ||
|1993 r. ze Skierniewic | |1993 r. ze Skierniewic | ||
− | | | + | |2995 r. do Rogowa |
|Własność [[PSMK]] | |Własność [[PSMK]] | ||
Linia 789: | Linia 854: | ||
== Stacja, muzeum == | == Stacja, muzeum == | ||
− | Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – ''Ełk Wąskotorowy'', położona w pobliżu [[Ełk (stacja kolejowa)|głównej stacji kolejowej]]. W budynku funkcjonuje [[:pl:muzeum]] poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdziemy przedmioty wyprodukowane przed [[1945]] rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy [[Konduktor|konduktorów]], [[Zawiadowca|zawiadowców]], [[Dróżnik przejazdowy|dróżników]]. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. | + | Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – ''Ełk Wąskotorowy'', położona w pobliżu [[Ełk (stacja kolejowa)|głównej stacji kolejowej]]. W budynku funkcjonuje [[:pl:muzeum]] poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdziemy przedmioty wyprodukowane przed [[1945]] rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy [[Konduktor|konduktorów]], [[Zawiadowca|zawiadowców]], [[Dróżnik przejazdowy|dróżników]]. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. Kolejną atrakcją turystyczną jest [[:pl:skansen]] pszczelarski, w którym rzeźbione są w pniach drzew [[:pl:Ul|ule]], wyrabia się małe rzeźby z miodu i wosku pszczelego<ref>http://www.wartozwiedzic.pl/elk/785</ref>. |
− | '''Muzeum | + | '''Muzeum Ełckiej Kolei Wąskotorowej''' |
− | * w sezonie ( | + | * w sezonie (maj - wrzesień) |
− | ** czynne codziennie | + | ** czynne codziennie 8:00 - 15:00 (po uzgodnieniu telefonicznym tel. 610 00 00) |
− | * poza sezonem (październik - | + | * poza sezonem (październik - kwiecień) |
** czynne poniedziałek – piątek 8:00 – 15:00 | ** czynne poniedziałek – piątek 8:00 – 15:00 | ||
Linia 810: | Linia 875: | ||
* 1993 - wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową | * 1993 - wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową | ||
* 2001 - wstrzymanie ruchu pociągów przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | * 2001 - wstrzymanie ruchu pociągów przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
− | * 2002 - przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej | + | * 2002 - przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej |
− | |||
== Obecny tabor == | == Obecny tabor == | ||
Linia 851: | Linia 915: | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
− | |||
</noinclude> | </noinclude> |