Edytujesz Katastrofa kolejowa w Piechowicach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | {{DNU|artykuł|podstrona=2016:01:30:Katastrofa kolejowa w Piechowicach}} | |
+ | {{Katastrofa infobox | ||
|nazwa = Katastrofa kolejowa w Piechowicach | |nazwa = Katastrofa kolejowa w Piechowicach | ||
|grafika = | |grafika = | ||
Linia 15: | Linia 16: | ||
|commons = | |commons = | ||
|wikinews = | |wikinews = | ||
− | }} | + | }} |
− | '''Katastrofa kolejowa w Piechowicach''' – [[wypadek kolejowy|wypadek]], który wydarzył się 23 września 1980 roku o godzinie 14:56 na linii kolejowej nr [[Linia kolejowa nr 311|311]], na odstępie [[Szklarska Poręba Dolna]] – [[Piechowice (stacja kolejowa)|Piechowice]]. [[Pociąg towarowy]] nr 698 relacji [[Szklarska Poręba Huta]] – [[Jelenia Góra]] z powodu nadmiernej prędkości wypadł z nasypu na ostrym łuku około 2 km od stacji Piechowice. W wypadku zginął na miejscu pomocnik, ciężko ranny maszynista (zmarł w szpitalu) i kierownik pociągu zostali przewiezieni do szpitala<ref>Michał Jerczyński [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM | + | '''Katastrofa kolejowa w Piechowicach''' – [[wypadek kolejowy|wypadek]], który wydarzył się 23 września 1980 roku o godzinie 14:56 na linii kolejowej nr [[Linia kolejowa nr 311|311]], na odstępie [[Szklarska Poręba Dolna]] – [[Piechowice (stacja kolejowa)|Piechowice]]. [[Pociąg towarowy]] nr 698 relacji [[Szklarska Poręba Huta]] – [[Jelenia Góra]] z powodu nadmiernej prędkości wypadł z nasypu na ostrym łuku około 2 km od stacji Piechowice. W wypadku zginął na miejscu pomocnik, ciężko ranny maszynista (zmarł w szpitalu) i kierownik pociągu zostali przewiezieni do szpitala<ref>Michał Jerczyński „[http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM Tragedia w Karkonoszach]”, Świat kolei nr 2/2001 s. 31, EMI-PRESS Łódź.</ref>. |
== Przebieg wypadku == | == Przebieg wypadku == | ||
=== Przygotowanie pociągu === | === Przygotowanie pociągu === | ||
− | Na stacji Szklarska Poręba Huta został przygotowany do wyjazdu pociąg nr 698 do Jeleniej Góry (zwany potocznie „Kamyki”). W składzie znajdowała się lokomotywa [[Ty2]]-877 (ustawiona [[Tender (kolejnictwo)|tendrem]] naprzód), [[brankard]] i 11 wypełnionych kamieniem węglarek o łącznej masie 900 ton | + | Na stacji Szklarska Poręba Huta został przygotowany do wyjazdu pociąg nr 698 do Jeleniej Góry (zwany potocznie „Kamyki”). W składzie znajdowała się lokomotywa [[Ty2]]-877 (ustawiona [[Tender (kolejnictwo)|tendrem]] naprzód), [[brankard]] i 11 wypełnionych kamieniem węglarek o łącznej masie 900 ton. Pociąg ten ruszał z Huty około godziny 14:40. |
=== Alarmujący telefon i reakcja stacji Szklarska Poręba Górna === | === Alarmujący telefon i reakcja stacji Szklarska Poręba Górna === | ||
Linia 26: | Linia 27: | ||
=== Informacja od konduktora i decyzja o przepuszczeniu składu === | === Informacja od konduktora i decyzja o przepuszczeniu składu === | ||
− | Do dyżurnego ruchu przybiegł konduktor, który tuż przed stacją wyskoczył z pędzącego składu. Oznajmił on, że krany przewodu głównego hamulca pomiędzy lokomotywą a brankardem nie zostały otwarte, co oznaczało, że sprawne hamulce miała tylko lokomotywa. Sytuację pogarszał wybitnie górski charakter linii i relatywnie niska masa jadącego tendrem naprzód parowozu względem dołączonego składu. Mimo to zdecydowano się na próbę przepuszczenia składu do Jeleniej Góry, licząc na to, że jeśli nie wypadnie z torów po drodze, to zatrzyma się na przeciwnym spadku | + | Do dyżurnego ruchu przybiegł konduktor, który tuż przed stacją wyskoczył z pędzącego składu. Oznajmił on, że krany przewodu głównego hamulca pomiędzy lokomotywą a brankardem nie zostały otwarte, co oznaczało, że sprawne hamulce miała tylko lokomotywa. Sytuację pogarszał wybitnie górski charakter linii i relatywnie niska masa jadącego tendrem naprzód parowozu względem dołączonego składu. Mimo to zdecydowano się na próbę przepuszczenia składu do Jeleniej Góry, licząc na to, że jeśli nie wypadnie z torów po drodze, to zatrzyma się na przeciwnym spadku za [[Jelenia Góra Zachodnia|Jelenią Górą Zachodnią]]. |
=== Wypadek === | === Wypadek === | ||
− | Otwarte semafory w Szklarskiej Porębie Dolnej dały znać załodze pociągu 698, że zrobiono wszystko, co możliwe. Na całej trasie pociąg miał mieć wolny przejazd, wszystkie przejazdy zostały zamknięte. Maszynista z pomocnikiem próbowali do ostatniej chwili zmniejszyć prędkość przeciwparą i hamulcami parowozu, jednak Ty2 była za lekka, by takie manewry miały jakiekolwiek szanse powodzenia. O godzinie 14:56 na przedostatnim łuku, około 2 km przed stacją Piechowice, ważący łącznie ponad 1000 ton skład wyskoczył z nasypu, po czym spadł kilkanaście metrów | + | Otwarte semafory w Szklarskiej Porębie Dolnej dały znać załodze pociągu 698, że zrobiono wszystko, co możliwe. Na całej trasie pociąg miał mieć wolny przejazd, wszystkie przejazdy zostały zamknięte. Maszynista z pomocnikiem próbowali do ostatniej chwili zmniejszyć prędkość przeciwparą i hamulcami parowozu, jednak Ty2 była za lekka, by takie manewry miały jakiekolwiek szanse powodzenia. O godzinie 14:56 na przedostatnim łuku, około 2 km przed stacją Piechowice, ważący łącznie ponad 1000 ton skład wyskoczył z nasypu, po czym spadł kilkanaście metrów. |
=== Akcja ratunkowa === | === Akcja ratunkowa === | ||
− | Z tego, co zostało po lokomotywie, wydobyto ciężko rannego maszynistę, z resztek brankardu – kierownika pociągu. Pomocnika poszukiwano wzdłuż szlaku z psami jeszcze bardzo długo. Dopiero po podniesieniu wraku lokomotywy, około godziny 18:00 przez ciężki sprzęt, wydobyto jego ciało. Maszynista zmarł w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń. Wagony towarowe i brankard pocięto na miejscu, resztki parowozu podniesiono i przewieziono do lokomotywowni Jelenia Góra, gdzie oficjalnie | + | Z tego, co zostało po lokomotywie, wydobyto ciężko rannego maszynistę, z resztek brankardu – kierownika pociągu. Pomocnika poszukiwano wzdłuż szlaku z psami jeszcze bardzo długo. Dopiero po podniesieniu wraku lokomotywy, około godziny 18:00 przez ciężki sprzęt, wydobyto jego ciało. Maszynista zmarł w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń. Wagony towarowe i brankard pocięto na miejscu, resztki parowozu podniesiono i przewieziono do lokomotywowni Jelenia Góra, gdzie oficjalnie złomowano go 02.10.1980 roku. |
== Przyczyna wypadku == | == Przyczyna wypadku == | ||
Linia 43: | Linia 44: | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
− | * [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach” – Świat | + | * [http://www.piechowice.pl/plikownia/informator/IP_listopad_2008.pdf Informator Piechowicki listopad 2008, strona 5] |
+ | * [http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM „Tragedia w Karkonoszach” – Świat kolei 2/2001, strona 31] | ||
* [http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/11320428613/in/photostream/ Kolorowe zdjęcie z miejsca katastrofy.] | * [http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/11320428613/in/photostream/ Kolorowe zdjęcie z miejsca katastrofy.] | ||
− | [[Kategoria:Katastrofy | + | {{SORTUJ:Piechowice}} |
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Katastrofy kolejowe w Polsce]] |
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:1980 w Polsce]] |
+ | [[Kategoria:Piechowice]] |