Edytujesz Mw63

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 43: Linia 43:
 
Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] na [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcką Kolej Dojazdową]] (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławską Kolej Dojazdową]]. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]] w roku 1994 przesłano na [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworską Kolej Dojazdową]], a następnie w 1999 na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]].
 
Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] na [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcką Kolej Dojazdową]] (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławską Kolej Dojazdową]]. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]] w roku 1994 przesłano na [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworską Kolej Dojazdową]], a następnie w 1999 na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]].
  
Do dziś zachowały się wagony MBd1 (Mw63) o numerach:  
+
Do dziś zachowały się wagony MBd1 o numerach: 130 (sprawny, prototyp), 134, 138 (oczekujące remontu) w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]], 137 (odstawiony) w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa|EKW]]), 133 (w trakcie naprawy), 138 (niesprawny, przebudowany na doczepny) w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]) oraz 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu ([[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]).
- 130 prototyp, sprawny, eksploatowany sporadyczne przez [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]]
 
- 133 w trakcie odbudowy w Rogowie [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]] 
 
- 134 odstawiony na zapleczu w Sochaczewie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]]
 
- 137 eksponat na ekspozycji w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa|EKW]]
 
- 138 odstawiony w [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]], w ostatnim okresie eksploatacji w cukrowni używany jako na doczepny
 
- 139 wrak odstawiony na zapleczu w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]],
 
- 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu ([[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]).
 
  
 
== Opis techniczny ==
 
== Opis techniczny ==
Linia 72: Linia 65:
 
Wagon spoczywa na dwóch zestawach kołowych, prowadzonych widłowo, łożyskowanych tocznie, zawieszonych na resorach piórowych, przy czym niektóre wagony miały resory umieszczone po zewnętrznej stronie wideł maźniczych, a inne - po wewnętrznej. Do czołownic przymocowano sprzęgi orczykowe z pojedynczym zderzakiem, wyjątek stanowi wagon eksploatowany na kolejach górnośląskich (785 mm), który posiada podwójne zderzaki i sprzęg umożliwiający połączenie z taborem GKW. Niektóre wagony poniżej czołownicy miały także zamontowany zgarniacz.
 
Wagon spoczywa na dwóch zestawach kołowych, prowadzonych widłowo, łożyskowanych tocznie, zawieszonych na resorach piórowych, przy czym niektóre wagony miały resory umieszczone po zewnętrznej stronie wideł maźniczych, a inne - po wewnętrznej. Do czołownic przymocowano sprzęgi orczykowe z pojedynczym zderzakiem, wyjątek stanowi wagon eksploatowany na kolejach górnośląskich (785 mm), który posiada podwójne zderzaki i sprzęg umożliwiający połączenie z taborem GKW. Niektóre wagony poniżej czołownicy miały także zamontowany zgarniacz.
  
== Lista wagonów motorowych MBd1 zbudowanych w WMD Lisewo ==
 
 
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Mw63]] | limit = 250
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=… dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
  
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Mw63