Edytujesz Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.
 
Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.
  
System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP. Numery lokomotyw oraz pojazdów pomocniczych pozostały niezmienione.
+
System ten wprowadzono ''dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych)''. Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP.
  
 
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:
 
Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:
Linia 38: Linia 38:
 
| 1
 
| 1
 
|-
 
|-
| '''Opis'''
+
| '''Jak odczytać'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| koleje wąskotorowe
 
| ładowność
 
| ładowność
Linia 47: Linia 47:
 
| cyfra samokontroli
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
|-
| '''Jak odczytać'''
+
| '''Opis'''
 
| wąskotorowa
 
| wąskotorowa
 
| o ładowności 17 ton
 
| o ładowności 17 ton
Linia 153: Linia 153:
 
| 6
 
| 6
 
|-
 
|-
| '''Opis'''
+
| '''Jak odczytać'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| Liczba miejsc siedzących
Linia 163: Linia 163:
 
| cyfra samokontroli
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
|-
| '''Jak odczytać'''
+
| '''Opis'''
 
| wąskotorowy
 
| wąskotorowy
 
| z 10 miejscami siedzącymi
 
| z 10 miejscami siedzącymi
Linia 196: Linia 196:
 
| 9
 
| 9
 
|-
 
|-
| '''Opis'''
+
| '''Jak odczytać'''
 
| koleje wąskotorowe
 
| koleje wąskotorowe
 
| Liczba miejsc siedzących
 
| Liczba miejsc siedzących
Linia 206: Linia 206:
 
| cyfra samokontroli
 
| cyfra samokontroli
 
|-
 
|-
| '''Jak odczytać'''
+
| '''Opis'''
 
| wąskotorowy
 
| wąskotorowy
 
| z 18 miejscami siedzącymi
 
| z 18 miejscami siedzącymi
Linia 213: Linia 213:
 
| na tor 785 mm
 
| na tor 785 mm
 
| dwuosiowy
 
| dwuosiowy
| wagon spalinowy nr 3
+
| wagon spalinowy nr 4
 
| cyfra samokontroli
 
| cyfra samokontroli
 
|}
 
|}
Linia 233: Linia 233:
 
# dwunasta cyfra: cyfra samokontroli
 
# dwunasta cyfra: cyfra samokontroli
  
== Zasady obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli ==
 
 
Cytowane pismo nie określa sposobu obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli, jednak jest on taki sam, jak dla taboru normalnotorowego i jest określony np. w ''Instrukcji o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)''.
 
 
 
=== Obliczanie ===
 
 
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunastej jeszcze nie znamy, dopiero ją obliczamy)
 
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
 
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
 
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
 
# Odejmij wynik od najbliższej wyższej od wyniku liczby podzielnej przez 10 bez reszty
 
# Różnica jest poszukiwaną cyfrą kontrolną
 
 
 
Przykład obliczenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-x'''</big>, gdzie "x" to poszukiwana cyfra samokontroli:
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
 
|-
 
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
 
|-
 
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
 
|-
 
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
|}
 
 
 
Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
*Najbliższa liczba podzielna bez reszty przez 10 to 50.
 
*Odejmujemy od 50 uzyskaną sumę: 50 - 49 = 1
 
*Uzyskany wynik to poszukiwana cyfra samokontroli
 
*Zatem cyfra samokontroli dla wagonu numer 00-17-534-9896 to 1, a pełny numer wagonu to:
 
 
 
<big>'''00-17-534-9896-1'''</big>
 
 
 
=== Sprawdzanie ===
 
 
# Weź 11 początkowych liczb numeru (dwunasta to cyfra samokontroli, którą sprawdzamy)
 
# Liczby na miejscach nieparzystych (pierwszą, trzecią, piątą itd.) pomnóż przez 2
 
# Liczby na miejscach parzystych (drugą, czwartą, szóstą itd.) pomnóż przez 1
 
# Zsumuj wszystkie '''cyfry''' uzyskanych iloczynów (tj. jeśli dany iloczyn wynosi 12, to wykonaj działanie "1+2"
 
# Do uzyskanej sumy dodaj cyfrę samokontroli
 
# Jeśli uzyskana liczba jest podzielna przez 10 bez reszty (tj. jest pełną dziesiątką, np. 50), to sprawdzana cyfra samokontroli jest prawidłowa, a numer wagonu poprawny.
 
 
 
Przykład sprawdzenia cyfry kontrolnej dla wagonu o numerze <big>'''00-17-534-9896-1'''</big>:
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! Cyfra nr !! 1 !! 2 !! 3 !! 4 !! 5 !! 6 !! 7 !! 8 !! 9 !! 10 !! 11
 
|-
 
| Numer  || 0 || 0 || 1 || 7 || 5  || 3 || 4 || 9 || 8  || 9 ||  6
 
|-
 
| Mnożnik || 2 || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 || 2 || 1 || 2  || 1 ||  2
 
|-
 
| Iloczyn || 0 || 0 || 2 || 7 || 10 || 3 || 8 || 9 || 16 || 9 || 12
 
|}
 
 
 
*Sumujemy wszystkie '''cyfry''' wchodzące w skład uzyskanych iloczynów:
 
 
 
0 + 0 + 2 + 7 + 1 + 0 + 3 + 8 + 9 + 1 + 6 + 9 + 1 + 2 = 49
 
 
 
*Do uzyskanej sumy dodajemy sprawdzaną cyfrę samokontroli:
 
 
 
49 + 1 = 50
 
 
 
* Uzyskana liczba (tj. 50) jest podzielna przez 10 bez reszty, tj. wynik dzielenia jest liczbą całkowitą:
 
 
 
50 / 10 = 5,0
 
 
 
* Oznacza to, że cyfra samokontroli jest poprawna, a sprawdzany numer prawidłowy
 
  
 
== Wzory nowych numerów ==
 
== Wzory nowych numerów ==
Linia 331: Linia 241:
 
</gallery>
 
</gallery>
  
== Źródła ==
+
== Źródło ==
* [[Archiwum:Pismo CZKD w sprawie ustalenia nowej numeracji wagonów wąskotorowych (1974)|Pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 (wraz z załącznikami) w sprawie wdrożenia nowego systemu numeracji wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach wąskotorowych będących pod zarządem Polskich Kolei Państwowych]]
+
* [[Archiwum:Pismo CZKD w sprawie ustalenia nowej numaracji wagonów wąskotorowych (1974)|Pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 (wraz z załącznikami) w sprawie wdrożenia nowego systemu numeracji wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach wąskotorowych będących pod zarządem Polskich Kolei Państwowych]]
* [http://terespolrewidenttaboru.republika.pl/Instrukcje/kodowane/instrukcja_Pw_2_Mw37b_00004.html Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych Pw-2 (Mw-37b)]
 
*  Biuletyn Polskich Kolei Państwowych: ''Mw-37b. Instrukcja o znakowaniu i numeracji wagonów osobowych''. Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997.
 
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)