Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | ||
− | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg| | + | [[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|1100px|]] |
Linia 96: | Linia 96: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
! Zdjęcie | ! Zdjęcie | ||
! Typ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Nr. Kotła | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
Linia 109: | Linia 111: | ||
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]] | | [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]] | ||
| Las49 | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
| 1954 | | 1954 | ||
| 1655/53 | | 1655/53 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Las49-3343 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tw53/3996|Tw53-3996 | + | | [[Tw53/3996|Tw53-3996]] |
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]] | | [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]] | ||
| Tw53/Pw53 | | Tw53/Pw53 | ||
− | |1955/ | + | | Chrzanów |
+ | |1955/1997/9 | ||
| 13969/54 | | 13969/54 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Pw53-02 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-02989| | + | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] |
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]] | | [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]] | ||
| Bn2t | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
| 1929 | | 1929 | ||
| 12050/29 | | 12050/29 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| | | | ||
Linia 137: | Linia 145: | ||
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]] | | [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]] | ||
| Tw9 | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
| 1924 | | 1924 | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | ||
Linia 148: | Linia 158: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
! Zdjęcie | ! Zdjęcie | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
Linia 159: | Linia 170: | ||
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | HP-Lxd2-08 |
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
|- | |- | ||
Linia 166: | Linia 178: | ||
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
Linia 173: | Linia 186: | ||
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 180: | Linia 194: | ||
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
Linia 187: | Linia 202: | ||
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | WLs150-7225 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
Linia 194: | Linia 210: | ||
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | WLs180-15 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 201: | Linia 218: | ||
| 1972 | | 1972 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | WLs180-36 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 208: | Linia 226: | ||
| 1961 | | 1961 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Pęknięty blok silnika | | Pęknięty blok silnika | ||
Linia 215: | Linia 234: | ||
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | PKW 2WLs50-1836 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
Linia 222: | Linia 242: | ||
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-2088 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 229: | Linia 250: | ||
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | WLs75-38 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 236: | Linia 258: | ||
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | WLs75-66 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]] | ||
+ | | 1959 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 243: | Linia 274: | ||
| 1986 | | 1986 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
Linia 250: | Linia 282: | ||
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | WLs40-372 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| | | | ||
Linia 257: | Linia 290: | ||
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | WLs40-377 | ||
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | | style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00074|WLs40- | + | | [[Tabor:Lw-00074|WLs40-358]] |
− | | [[Plik: | + | | [[Plik:Wls40_568.jpeg|100px]] |
| 1957 | | 1957 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
+ | | WLs40-358 | ||
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| | | | ||
Linia 272: | Linia 307: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
! Zdjęcie | ! Zdjęcie | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
Linia 292: | Linia 327: | ||
|} | |} | ||
− | ==== Pojazdy Specjalne ==== | + | ==== Pojazdy Specjalne ==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
! Zdjęcie | ! Zdjęcie | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
Linia 302: | Linia 337: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-02006|803S-01]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-02006|803S]] | ||
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]] | | [[Plik:803S-01.jpg|100px]] | ||
| 1985 | | 1985 | ||
Linia 373: | Linia 392: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd | | Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 450: | Linia 429: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 458: | Linia 437: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 466: | Linia 445: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 474: | Linia 453: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 482: | Linia 461: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 490: | Linia 469: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 498: | Linia 477: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 597: | Linia 576: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]] | | [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]] | ||
− | | [[Plik: | + | | [[Plik:Wddxh 8972-1.jpg|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
Linia 603: | Linia 582: | ||
| Wddxh 00-17 534 8972-1 | | Wddxh 00-17 534 8972-1 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | Stary nr. 53079 | + | | Stary nr. 53079 |
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]] | | [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]] | ||
Linia 753: | Linia 732: | ||
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]] | | [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]] | ||
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
− | | | + | | 1959 |
| 785mm | | 785mm | ||
| Rdxh 00-15 734 4603-4 | | Rdxh 00-15 734 4603-4 | ||
Linia 778: | Linia 757: | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | |||
== Wszystkie posterunki na linii == | == Wszystkie posterunki na linii == | ||
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk. | Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk. | ||
Linia 825: | Linia 803: | ||
|- | |- | ||
| 7 | | 7 | ||
− | | | + | | Nowa Hołda |
| style="text-align:right"| 15,200 | | style="text-align:right"| 15,200 | ||
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana | | style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana | ||
Linia 837: | Linia 815: | ||
|- | |- | ||
| 9 | | 9 | ||
− | | | + | | Ciepłownia Gliwice |
| style="text-align:right"| 16,400 | | style="text-align:right"| 16,400 | ||
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana | | style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana | ||
Linia 855: | Linia 833: | ||
|- | |- | ||
| 12 | | 12 | ||
− | | | + | | Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy) |
| style="text-align:right"| 20,100 | | style="text-align:right"| 20,100 | ||
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany | | style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany | ||
Linia 939: | Linia 917: | ||
|- | |- | ||
| 26 | | 26 | ||
− | | | + | | Żwirownia Babice (bocznica) |
| style="text-align:right"| 56,800 | | style="text-align:right"| 56,800 | ||
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana | | style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana |