Edytujesz 1Mw
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox | {{Spalinowy zespół trakcyjny infobox | ||
|seria_zespołu_spalinowego =1Mw | |seria_zespołu_spalinowego =1Mw | ||
− | |||
|opis_zdjęcia = | |opis_zdjęcia = | ||
− | |przewoźnik =[[PKP]], [[SKPL | + | |przewoźnik =[[PKP]], [[SKPL]] |
− | |oznaczenie_przewoźnika =MBxd1 | + | |oznaczenie_przewoźnika =MBxd1 161-169 |
− | |producent = | + | |producent =Warsztaty KD Pleszew*, <br/> Warsztaty KD Krośniewice* |
− | |lata_budowy = | + | |lata_budowy =1964, 1965-1966 |
− | |układ_osi = | + | |układ_osi =(1A)'(A1)'** |
|układ_członów = | |układ_członów = | ||
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa =17820 kg |
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami =15440 mm |
|szerokość =2260 mm | |szerokość =2260 mm | ||
|wysokość =3040 mm | |wysokość =3040 mm | ||
Linia 16: | Linia 15: | ||
|rozstaw_czopów_skrętu =9000 mm | |rozstaw_czopów_skrętu =9000 mm | ||
|rozstaw_osi_wózka =1400 mm | |rozstaw_osi_wózka =1400 mm | ||
− | |średnica_kół =700 mm | + | |średnica_kół =580/700 mm |
|rozstaw_szyn =750 mm | |rozstaw_szyn =750 mm | ||
− | |zapas_paliwa = | + | |zapas_paliwa =80 l |
− | |typ_silnika = | + | |typ_silnika =S53 |
− | |producent_silnika = | + | |producent_silnika =FSC Starachowice |
− | |moc_silnika = | + | |moc_silnika =73,6 kW |
|rodzaj_przekładni =mechaniczna | |rodzaj_przekładni =mechaniczna | ||
− | |typ_przekładni =samochodowa | + | |typ_przekładni =samochodowa z samochodu Star |
− | |prędkość_konstrukcyjna = | + | |prędkość_konstrukcyjna =35 km/h |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
− | |system_hamulca =Westinghouse | + | |system_hamulca =Westinghouse Lu-X R1 |
− | |system_ogrzewania =wodne z | + | |system_ogrzewania =wodne z własnego pieca |
− | |liczba_miejsc_siedzących =32 | + | |liczba_miejsc_siedzących =32 |
− | |liczba_miejsc_ogółem = | + | |liczba_miejsc_ogółem =96 |
− | |uwagi =* | + | |uwagi =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2' |
}} | }} | ||
− | 1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon | + | 1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu 1Aw ([[Bxhpi]] 1674). |
+ | Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. | ||
+ | [[Plik:MBxd1 168 Ostrowy.jpg|thumb|250px|MBxd1-168]] | ||
=== Konstrukcja === | === Konstrukcja === | ||
− | + | Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego. | |
− | + | MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1'). | |
− | + | W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2') | |
− | |||
+ | === Sterowanie i jazda === | ||
+ | Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty. | ||
− | + | === Oznaczenia === | |
+ | Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x - czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1. | ||
− | [[ | + | Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Zobacz też === | === Zobacz też === | ||
− | * [[ | + | * [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | {{Wikipedia}} | |
− | [[ | + | [[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]] |