Edytujesz 1Mw

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Mw
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Mw
|grafika                    =[[Plik:DSC05390am1.JPG|290px]]
 
 
|opis_zdjęcia              =
 
|opis_zdjęcia              =
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]], [[FPKW]]
+
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 201-204
+
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
|producent                  =Konstal, Chorzów
+
|producent                  =Warsztaty KD Pleszew*, <br/> Warsztaty KD Krośniewice*
|lata_budowy                =1960, 1965-1967
+
|lata_budowy                =1964, 1965-1966
|układ_osi                  =B'2'
+
|układ_osi                  =(1A)'(A1)'**
 
|układ_członów              =
 
|układ_członów              =
|masa_służbowa              =18000* kg
+
|masa_służbowa              =17820 kg
|długość_ze_zderzakami      =15260 mm
+
|długość_ze_zderzakami      =15440 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
Linia 16: Linia 15:
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
|średnica_kół              =700 mm
+
|średnica_kół              =580/700 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
|zapas_paliwa              =
+
|zapas_paliwa              =80 l
|typ_silnika                =Wola DTK 150**
+
|typ_silnika                =S53
|producent_silnika          =PZL-WOLA
+
|producent_silnika          =FSC Starachowice
|moc_silnika                =150 KM
+
|moc_silnika                =73,6 kW
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
|typ_przekładni            =samochodowa typu Jelcz***
+
|typ_przekładni            =samochodowa z samochodu Star
|prędkość_konstrukcyjna    =45 km/h
+
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
 
|nacisk_osi                =
 
|nacisk_osi                =
|system_hamulca            =Westinghouse XR 1
+
|system_hamulca            =Westinghouse Lu-X R1
|system_ogrzewania          =wodne z układu chłodzenia silnika
+
|system_ogrzewania          =wodne z własnego pieca
|liczba_miejsc_siedzących  =32+4 odchylne
+
|liczba_miejsc_siedzących  =32
|liczba_miejsc_ogółem      =
+
|liczba_miejsc_ogółem      =96
|uwagi                      =* Masa własna<br/>** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'<br/>*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.
+
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2'
 
}}  
 
}}  
  
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], budowanego [[Konstal|Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych ''Konstal'']] w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
+
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu 1Aw ([[Bxhpi]] 1674).
  
 +
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
 +
[[Plik:MBxd1 168 Ostrowy.jpg|thumb|250px|MBxd1-168]]
 
=== Konstrukcja ===
 
=== Konstrukcja ===
1MW to czteroosiowy [[wagon silnikowy#Wagon spalinowy|wagon silnikowy spalinowy]] napędzany [[Silnik o zapłonie samoczynnym|silnikiem o zapłonie samoczynnym]] typu [[Silnik DTK 150|DTK 150]] współpracującym z [[Przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]] typu [[Mylius]]. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z [[Przegub Kardana|przgubami Kardana]] do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').
+
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
  
Podczas eksploatacji silniki [[DTK 150]] wymieniono cały układ napędowy stosując silnik [[Silnik 14H6|14H6]] (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z [[Wm10]] oraz przekładnie osiowe z lokomotyw [[L45H]].
+
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').  
  
== Wykaz pojazdów ==
+
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
 
  
 +
=== Sterowanie i jazda ===
 +
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.
  
{{Lw kwerenda wszystkie|1Mw}}
+
=== Oznaczenia ===
 +
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
  
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
+
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
{{clear}}
 
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
* B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
 
* [http://www.tabor.wask.pl]
 
* [[Biblioteka:A-04434]]
 
* [[Biblioteka:A-04544]]
 
  
 
=== Zobacz też ===
 
=== Zobacz też ===
* [[A20D-P]]
+
* [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]]
* [[1Aw/M]]
 
* [[Mw63]]
 
* [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]
 
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
 
  
[[pl:Konstal 1Mw]]
+
{{Wikipedia}}
[[de:PKP MBxd1 201 bis 204]]
+
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/1Mw