1Mw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(kopia z Wikipedii + infobox)
 
m (interwiki)
 
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Mw
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Mw
 +
|grafika                    =[[Plik:DSC05390am1.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia              =
 
|opis_zdjęcia              =
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
+
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]], [[FPKW]]
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
+
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 201-204
|producent                  =Warsztaty KD Pleszew*, <br/> Warsztaty KD Krośniewice*
+
|producent                  =Konstal, Chorzów
|lata_budowy                =1964, 1965-1966
+
|lata_budowy                =1960, 1965-1967
|układ_osi                  =(1A)'(A1)'**
+
|układ_osi                  =B'2'
 
|układ_członów              =
 
|układ_członów              =
|masa_służbowa              =17820 kg
+
|masa_służbowa              =18000* kg
|długość_ze_zderzakami      =15440 mm
+
|długość_ze_zderzakami      =15260 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
Linia 15: Linia 16:
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
|średnica_kół              =580/700 mm
+
|średnica_kół              =700 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
|zapas_paliwa              =80 l
+
|zapas_paliwa              =
|typ_silnika                =S53
+
|typ_silnika                =Wola DTK 150**
|producent_silnika          =FSC Starachowice
+
|producent_silnika          =PZL-WOLA
|moc_silnika                =73,6 kW
+
|moc_silnika                =150 KM
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
|typ_przekładni            =samochodowa z samochodu Star
+
|typ_przekładni            =samochodowa typu Jelcz***
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
+
|prędkość_konstrukcyjna    =45 km/h
 
|nacisk_osi                =
 
|nacisk_osi                =
|system_hamulca            =Westinghouse Lu-X R1
+
|system_hamulca            =Westinghouse XR 1
|system_ogrzewania          =wodne z własnego pieca
+
|system_ogrzewania          =wodne z układu chłodzenia silnika
|liczba_miejsc_siedzących  =32
+
|liczba_miejsc_siedzących  =32+4 odchylne
|liczba_miejsc_ogółem      =96
+
|liczba_miejsc_ogółem      =
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2'
+
|uwagi                      =* Masa własna<br/>** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'<br/>*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.
 
}}  
 
}}  
  
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu 1Aw ([[Bxhpi]] 1674).
+
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], budowanego [[Konstal|Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych ''Konstal'']] w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
  
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
 
[[Plik:MBxd1 168 Ostrowy.jpg|thumb|250px|MBxd1-168]]
 
 
=== Konstrukcja ===
 
=== Konstrukcja ===
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
+
1MW to czteroosiowy [[wagon silnikowy#Wagon spalinowy|wagon silnikowy spalinowy]] napędzany [[Silnik o zapłonie samoczynnym|silnikiem o zapłonie samoczynnym]] typu [[Silnik DTK 150|DTK 150]] współpracującym z [[Przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]] typu [[Mylius]]. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z [[Przegub Kardana|przgubami Kardana]] do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').
  
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').  
+
Podczas eksploatacji silniki [[DTK 150]] wymieniono cały układ napędowy stosując silnik [[Silnik 14H6|14H6]] (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z [[Wm10]] oraz przekładnie osiowe z lokomotyw [[L45H]].
  
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
+
== Wykaz pojazdów ==
 +
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
  
=== Sterowanie i jazda ===
 
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.
 
  
=== Oznaczenia ===
+
{{Lw kwerenda wszystkie|1Mw}}
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
 
  
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
+
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
 +
{{clear}}
 +
 
 +
 
 +
== Bibliografia ==
 +
* B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
 +
* [http://www.tabor.wask.pl]
 +
* [[Biblioteka:A-04434]]
 +
* [[Biblioteka:A-04544]]
  
 
=== Zobacz też ===
 
=== Zobacz też ===
* [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]]
+
* [[A20D-P]]
 +
* [[1Aw/M]]
 +
* [[Mw63]]
 +
* [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]
 +
 
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
  
{{Wikipedia}}
+
[[pl:Konstal 1Mw]]
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
+
[[de:PKP MBxd1 201 bis 204]]

Aktualna wersja na dzień 17:12, 11 lis 2019

1Mw
DSC05390am1.JPG
'
Przewoźnik PKP, SKPL, FPKW
Oznaczenie przewoźnika MBxd1 201-204
Producent Konstal, Chorzów
Lata budowy 1960, 1965-1967
Układ osi B'2'
Masa służbowa 18000* kg
Długość ze zderzakami 15260 mm
Szerokość 2260 mm
Wysokość 3040 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm
Rozstaw osi wózka 1400 mm
Średnica kół 700 mm
Rozstaw szyn 750 mm
Typ silnika spalinowego Wola DTK 150**
Producent silnika PZL-WOLA
Moc silnika 150 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni samochodowa typu Jelcz***
Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
System hamulca Westinghouse XR 1
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia silnika
Liczba miejsc siedzących 32+4 odchylne


* Masa własna
** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'
*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.


1Mw - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, budowanego Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.

Konstrukcja[edytuj]

1MW to czteroosiowy wagon silnikowy spalinowy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym typu DTK 150 współpracującym z przekładnią mechaniczną typu Mylius. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z przgubami Kardana do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').

Podczas eksploatacji silniki DTK 150 wymieniono cały układ napędowy stosując silnik 14H6 (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z Wm10 oraz przekładnie osiowe z lokomotyw L45H.

Wykaz pojazdów[edytuj]

Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
1Mw/1/1960 1960 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-201 Gniezno Wąskotorowe
1Mw/2/1965 1965 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-202 Krośniewice
1Mw/3/1965 1965 Odstawiona 750 mm Brak Mx203 Rogów Towarowy Wąskotorowy
1Mw/4/1967 1967 Sprawna 750 mm Wola 14H6 MBxd1-204 Krośniewice


04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.



Bibliografia[edytuj]

Zobacz też[edytuj]