1Mw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (interwiki)
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
|seria_zespołu_spalinowego  =1Maw64
+
|seria_zespołu_spalinowego  =1Mw
 +
|grafika                    =[[Plik:DSC05390am1.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia              =
 
|opis_zdjęcia              =
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
+
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]], [[FPKW]]
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
+
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 201-204
|producent                  =Warsztaty KD Pleszew*, <br/> Warsztaty KD Krośniewice*
+
|producent                  =Konstal, Chorzów
|lata_budowy                =1964, 1965-1966
+
|lata_budowy                =1960, 1965-1967
|układ_osi                  =(1A)'(A1)'**
+
|układ_osi                  =B'2'
 
|układ_członów              =
 
|układ_członów              =
|masa_służbowa              =17820 kg
+
|masa_służbowa              =18000* kg
|długość_ze_zderzakami      =15440 mm
+
|długość_ze_zderzakami      =15260 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
Linia 15: Linia 16:
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
|średnica_kół              =580/700 mm
+
|średnica_kół              =700 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
|zapas_paliwa              =80 l
+
|zapas_paliwa              =
|typ_silnika                =S53
+
|typ_silnika                =Wola DTK 150**
|producent_silnika          =FSC Starachowice
+
|producent_silnika          =PZL-WOLA
|moc_silnika                =73,6 kW
+
|moc_silnika                =150 KM
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
|typ_przekładni            =samochodowa z samochodu Star
+
|typ_przekładni            =samochodowa typu Jelcz***
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
+
|prędkość_konstrukcyjna    =45 km/h
 
|nacisk_osi                =
 
|nacisk_osi                =
|system_hamulca            =Westinghouse Lu-X R1
+
|system_hamulca            =Westinghouse XR 1
|system_ogrzewania          =wodne z własnego pieca
+
|system_ogrzewania          =wodne z układu chłodzenia silnika
|liczba_miejsc_siedzących  =32
+
|liczba_miejsc_siedzących  =32+4 odchylne
|liczba_miejsc_ogółem      =96
+
|liczba_miejsc_ogółem      =
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2'
+
|uwagi                      =* Masa własna<br/>** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'<br/>*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.
 
}}  
 
}}  
  
1Maw64 - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674).
+
1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], budowanego [[Konstal|Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych ''Konstal'']] w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
 
  
== Historia ==
+
=== Konstrukcja ===
=== Produkcja ===
+
1MW to czteroosiowy [[wagon silnikowy#Wagon spalinowy|wagon silnikowy spalinowy]] napędzany [[Silnik o zapłonie samoczynnym|silnikiem o zapłonie samoczynnym]] typu [[Silnik DTK 150|DTK 150]] współpracującym z [[Przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]] typu [[Mylius]]. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z [[Przegub Kardana|przgubami Kardana]] do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').
Pomysł przebudowy typowego wagonu osobowego na motorowy narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów motorowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na Kolei Dojazdowej Krotoszyn-Pleszew w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]].
 
  
Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy w 1056 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu S53 wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A utworzonej w jednym z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) osi każdego wózka.
+
Podczas eksploatacji silniki [[DTK 150]] wymieniono cały układ napędowy stosując silnik [[Silnik 14H6|14H6]] (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z [[Wm10]] oraz przekładnie osiowe z lokomotyw [[L45H]].
  
Ukończony wagon rozpoczął służbę na Krotoszyńskiej KD w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią MBxd1 z numerem inwentarzowym 161.
+
== Wykaz pojazdów ==
 +
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
  
Produkcję kolejnych pięciu pojazdów CZKD powierzył warsztatom [[Kujawskie Koleje Dojazdowe|Kujawskich KD]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. Zamówienie zrealizowano w 1965 roku a pojazdy otrzymały numery inwentarzowe 162-166.
 
  
Ostatnie trzy pojazdy tego typu o numerach 167-169 powstały w 1966 roku, przy czym ze względu na częste usterki wału napędzającego oś wózka B pozostawiono jedynie napęd na jedną oś wózka A. W późniejszych latach napęd osi wózka B zdemontowano również w pozostałych egzemplarzach.
+
{{Lw kwerenda wszystkie|1Mw}}
  
=== Eksploatacja ===
+
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich ilość znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat '90 ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku (w ostatnim okresie w barwach SKPL). W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek.
+
{{clear}}
  
== Konstrukcja ==
 
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
 
  
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').
+
== Bibliografia ==
 +
* B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
 +
* [http://www.tabor.wask.pl]
 +
* [[Biblioteka:A-04434]]
 +
* [[Biblioteka:A-04544]]
  
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
+
=== Zobacz też ===
 +
* [[A20D-P]]
 +
* [[1Aw/M]]
 +
* [[Mw63]]
 +
* [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]
  
=== Sterowanie i jazda ===
+
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.
+
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
 
 
== Oznaczenia ==
 
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
 
 
 
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
 
 
 
== Wykaz pojazdów ==
 
Ogółem powstało 8 pojazdów tego typu:
 
{| class="wikitable"
 
|Oznaczenie
 
|Rok przebudowy
 
|Przebudowa z wagonu
 
|Rok produkcji
 
|Przebieg służby
 
|Stan
 
|-
 
|MBxd1-161
 
|1964
 
|Bxhpi 1674
 
|1956
 
|Pleszew Wąsk. (1964-1968),<br/> Trzebnica Gaj (1968-1992)
 
|Złom (1992)
 
|-
 
|MBxd1-162
 
|1965
 
|Bxhpi 1720
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1971),<br/> Trzebnica Gaj (1971-1987),<br/> MKW Sochaczew (od 1987)
 
|Odstawiony
 
|-
 
|MBxd1-163
 
|1965
 
|Bxhpi 1705
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Zwierzyniec Wąsk. (1966-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1968),<br/> Krośniewice (1968-1993)
 
|Złom (1993)
 
|-
 
|MBxd1-164
 
|1965
 
|Bxhpi 1675
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1965),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1965-1976),<br/> Śmigiel (1976-1977),<br/> Trzebnica Gaj (1977-1988)
 
|Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-165
 
|1965
 
|Bxhpi 1668
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1976),<br/> Pleszew Wąsk. (1976-1979),<br/> Trzebnica Gaj (1979-1988)
 
|Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-166
 
|1965
 
|Bxhpi 1722
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Pleszew Wąsk. (1966-1985)
 
|Złom (1985)
 
|-
 
|MBxd1-167
 
|1966
 
|Bxhpi 1706
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1966),<br/> Trzebnica Gaj (1966-1971),<br/> Krośniewice (1971-1976),<br/> Trzebnica Gaj (1976-1991)
 
|Złom (1991)
 
|-
 
|MBxd1-168
 
|1966
 
|Bxhpi 1719
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-2010),<br/> Milicz (od 2011)
 
|Pomnik
 
|-
 
|MBxd1-169
 
|1966
 
|Bxhpi 1717
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1993)
 
|Złom (1993)
 
|}
 
 
 
== Źródła ==
 
B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003<br/>
 
[http://www.tabor.wask.pl]
 
 
 
=== Zobacz też ===
 
* [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]]
 
  
{{Wikipedia}}
+
[[pl:Konstal 1Mw]]
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
+
[[de:PKP MBxd1 201 bis 204]]

Aktualna wersja na dzień 17:12, 11 lis 2019

1Mw
DSC05390am1.JPG
'
Przewoźnik PKP, SKPL, FPKW
Oznaczenie przewoźnika MBxd1 201-204
Producent Konstal, Chorzów
Lata budowy 1960, 1965-1967
Układ osi B'2'
Masa służbowa 18000* kg
Długość ze zderzakami 15260 mm
Szerokość 2260 mm
Wysokość 3040 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm
Rozstaw osi wózka 1400 mm
Średnica kół 700 mm
Rozstaw szyn 750 mm
Typ silnika spalinowego Wola DTK 150**
Producent silnika PZL-WOLA
Moc silnika 150 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni samochodowa typu Jelcz***
Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
System hamulca Westinghouse XR 1
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia silnika
Liczba miejsc siedzących 32+4 odchylne


* Masa własna
** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'
*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.


1Mw - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, budowanego Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.

Konstrukcja[edytuj]

1MW to czteroosiowy wagon silnikowy spalinowy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym typu DTK 150 współpracującym z przekładnią mechaniczną typu Mylius. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z przgubami Kardana do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').

Podczas eksploatacji silniki DTK 150 wymieniono cały układ napędowy stosując silnik 14H6 (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z Wm10 oraz przekładnie osiowe z lokomotyw L45H.

Wykaz pojazdów[edytuj]

Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
1Mw/1/1960 1960 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-201 Gniezno Wąskotorowe
1Mw/2/1965 1965 Złom 750 mm Wola 14H6 Mbxd1-202 Krośniewice
1Mw/3/1965 1965 Odstawiona 750 mm Brak Mx203 Rogów Towarowy Wąskotorowy
1Mw/4/1967 1967 Sprawna 750 mm Wola 14H6 MBxd1-204 Krośniewice


04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.



Bibliografia[edytuj]

Zobacz też[edytuj]