Koleje cukrownicze lista: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 10: | Linia 10: | ||
! Lokalizacja | ! Lokalizacja | ||
! Czas działania | ! Czas działania | ||
− | ! Prześwit [mm] | + | ! Prześwit [mm] - tylko dla kolei wąsk. |
! Długość toru | ! Długość toru | ||
! Uwagi | ! Uwagi | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
− | |Cukrownia Baborów | + | |[[Cukrownia Baborów]] |
|OGL | |OGL | ||
| | | | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Bierutów | + | |[[Cukrownia Bierutów]] |
|CWL | |CWL | ||
|1910-1945 | |1910-1945 | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
− | |Cukrownia Cedry Wielkie | + | |[[Cukrownia Cedry Wielkie]] |
|GDA | |GDA | ||
|1888-1916 | |1888-1916 | ||
Linia 76: | Linia 76: | ||
− | |Cukrownia Chełmża | + | |[[Cukrownia Chełmża]] |
|CTR | |CTR | ||
|1908-1950 | |1908-1950 | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Choceń | + | |[[Cukrownia Choceń]] |
|CRA | |CRA | ||
|1916-1933 | |1916-1933 | ||
Linia 131: | Linia 131: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Częstocice | + | |[[Cukrownia Częstocice]] |
|TOS | |TOS | ||
| | | | ||
Linia 178: | Linia 178: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Głogów | + | |[[Cukrownia Głogów]] |
|DGL | |DGL | ||
| | | | ||
Linia 206: | Linia 206: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Gostyń | + | |[[Cukrownia Gostyń]] |
|PGS | |PGS | ||
| | | | ||
Linia 215: | Linia 215: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Góra | + | |[[Cukrownia Góra]] |
|DGR | |DGR | ||
| | | | ||
Linia 242: | Linia 242: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Irena | + | |[[Cukrownia Irena]] |
|ELC | |ELC | ||
|1921-1949 | |1921-1949 | ||
Linia 270: | Linia 270: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Jawor | + | |[[Cukrownia Jawor]] |
|DJA | |DJA | ||
| | | | ||
Linia 279: | Linia 279: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Józefów | + | |[[Cukrownia Józefów]] |
|WZ | |WZ | ||
|1925-1947 | |1925-1947 | ||
Linia 318: | Linia 318: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Kluczewo | + | |[[Cukrownia Kluczewo]] |
|ZST | |ZST | ||
| | | | ||
Linia 328: | Linia 328: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Kobierzyce | + | |[[Cukrownia Kobierzyce]] |
|DWR | |DWR | ||
|1890-1945(?) | |1890-1945(?) | ||
Linia 338: | Linia 338: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Kondratowice | + | |[[Cukrownia Kondratowice]] |
|DST | |DST | ||
|1900-1945(1955) | |1900-1945(1955) | ||
Linia 348: | Linia 348: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Konstacja | + | |[[Cukrownia Konstacja]] |
|EKU | |EKU | ||
| | | | ||
Linia 358: | Linia 358: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Kościan | + | |[[Cukrownia Kościan]] |
|PKS | |PKS | ||
|1906-1945 | |1906-1945 | ||
Linia 368: | Linia 368: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Krajków | + | |[[Cukrownia Krajków]] |
|DWR | |DWR | ||
|1883-1907 | |1883-1907 | ||
Linia 386: | Linia 386: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Krasnystaw | + | |[[Cukrownia Krasnystaw]] |
|LKS | |LKS | ||
| | | | ||
Linia 436: | Linia 436: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Łagiewniki | + | |[[Cukrownia Łagiewniki]] |
|DDZ | |DDZ | ||
| | | | ||
Linia 446: | Linia 446: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Łanięta | + | |[[Cukrownia Łanięta]] |
|EKU | |EKU | ||
|1922-? | |1922-? | ||
Linia 456: | Linia 456: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Łapy | + | |[[Cukrownia Łapy]] |
|BIA | |BIA | ||
| | | | ||
Linia 498: | Linia 498: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Małoszyn | + | |[[Cukrownia Małoszyn]] |
|DSR | |DSR | ||
| | | | ||
Linia 508: | Linia 508: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Maria | + | |[[Cukrownia Maria]] |
|EKU | |EKU | ||
| | | | ||
Linia 528: | Linia 528: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Mełno | + | |[[Cukrownia Mełno]] |
|CGR | |CGR | ||
| | | | ||
Linia 548: | Linia 548: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Miejska Górka | + | |[[Cukrownia Miejska Górka]] |
|PRA | |PRA | ||
|1904-1955 | |1904-1955 | ||
Linia 558: | Linia 558: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Milejów | + | |[[Cukrownia Milejów]] |
|LLE | |LLE | ||
|1908-1937 | |1908-1937 | ||
Linia 568: | Linia 568: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Mircze | + | |[[Cukrownia Mircze]] |
|LHR | |LHR | ||
|1902-1915 | |1902-1915 | ||
Linia 589: | Linia 589: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Model | + | |[[Cukrownia Model]] |
|WGS | |WGS | ||
| | | | ||
Linia 609: | Linia 609: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Nieledew | + | |[[Cukrownia Nieledew]] |
|LHR | |LHR | ||
|1905-1935 | |1905-1935 | ||
Linia 670: | Linia 670: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Otmuchów | + | |[[Cukrownia Otmuchów]] |
|ONY | |ONY | ||
| | | | ||
Linia 680: | Linia 680: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Pakość | + | |[[Cukrownia Pakość]] |
|CIN | |CIN | ||
|1880-???<ref>http://www.tpkkd.pl/historia-krosniewickiej-kolei-dojazdowej/</ref> | |1880-???<ref>http://www.tpkkd.pl/historia-krosniewickiej-kolei-dojazdowej/</ref> | ||
Linia 690: | Linia 690: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Pastuchów | + | |[[Cukrownia Pastuchów]] |
|DSW | |DSW | ||
| | | | ||
Linia 710: | Linia 710: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Polska Cerekwiew | + | |[[Cukrownia Polska Cerekwiew]] |
|OK | |OK | ||
| | | | ||
Linia 720: | Linia 720: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Poturzyn | + | |[[Cukrownia Poturzyn]] |
|LTM | |LTM | ||
|1901-1922 | |1901-1922 | ||
Linia 730: | Linia 730: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Pruszcz | + | |[[Cukrownia Pruszcz]] |
|GDA | |GDA | ||
|po 1920-1950 | |po 1920-1950 | ||
Linia 750: | Linia 750: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Pustków | + | |[[Cukrownia Pustków]] |
|DWR | |DWR | ||
|1884-1970 | |1884-1970 | ||
Linia 760: | Linia 760: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Racibórz | + | |[[Cukrownia Racibórz]] |
|SRC | |SRC | ||
| | | | ||
Linia 770: | Linia 770: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Rejowiec | + | |[[Cukrownia Rejowiec]] |
|LCH | |LCH | ||
|przed 1927 - po 1936 | |przed 1927 - po 1936 | ||
Linia 780: | Linia 780: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Ropczyce | + | |[[Cukrownia Ropczyce]] |
|RRS | |RRS | ||
| | | | ||
Linia 790: | Linia 790: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Rytwiany | + | |[[Cukrownia Rytwiany]] |
|TSZ | |TSZ | ||
| | | | ||
Linia 800: | Linia 800: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Sokołów Podlaski | + | |[[Cukrownia Sokołów Podlaski]] |
|WSK | |WSK | ||
| | | | ||
Linia 820: | Linia 820: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Strzelin | + | |[[Cukrownia Strzelin]] |
|DST | |DST | ||
| | | | ||
Linia 830: | Linia 830: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Strzelce | + | |[[Cukrownia Strzelce]] |
|EKU | |EKU | ||
| | | | ||
Linia 850: | Linia 850: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Szamotuły | + | |[[Cukrownia Szamotuły]] |
|PSZ | |PSZ | ||
| | | | ||
Linia 860: | Linia 860: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Szczecin | + | |[[Cukrownia Szczecin]] |
|ZS | |ZS | ||
| | | | ||
Linia 880: | Linia 880: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Świdnica | + | |[[Cukrownia Świdnica]] |
|DSW | |DSW | ||
| | | | ||
Linia 890: | Linia 890: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Świecie | + | |[[Cukrownia Świecie]] |
|CSW | |CSW | ||
| | | | ||
Linia 900: | Linia 900: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Tomczyn | + | |[[Cukrownia Tomczyn]] |
|EKU | |EKU | ||
| | | | ||
Linia 910: | Linia 910: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Trawniki | + | |[[Cukrownia Trawniki]] |
|LSW | |LSW | ||
| | | | ||
Linia 931: | Linia 931: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Unisław | + | |[[Cukrownia Unisław]] |
|CCH | |CCH | ||
| | | | ||
Linia 951: | Linia 951: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Wieluń | + | |[[Cukrownia Wieluń]] |
|EWI | |EWI | ||
| | | | ||
Linia 1003: | Linia 1003: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Wrocław | + | |[[Cukrownia Wrocław]] |
|DW | |DW | ||
| | | | ||
Linia 1013: | Linia 1013: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Wróblin | + | |[[Cukrownia Wróblin |
|OB | |OB | ||
| | | | ||
Linia 1023: | Linia 1023: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Wróblin | + | |[[Cukrownia Wróblin]] |
|OB | |OB | ||
| | | | ||
Linia 1033: | Linia 1033: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Września | + | |[[Cukrownia Września]] |
|PWR | |PWR | ||
| | | | ||
Linia 1043: | Linia 1043: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Zagłoba | + | |[[Cukrownia Zagłoba]] |
|LOP | |LOP | ||
|1892-1918 | |1892-1918 | ||
Linia 1053: | Linia 1053: | ||
|- | |- | ||
− | + | [[Cukrownia Zakrzówek]] | |
|LKR | |LKR | ||
|1928-1948 | |1928-1948 | ||
Linia 1073: | Linia 1073: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Zduny | + | |[[Cukrownia Zduny]] |
|PKR | |PKR | ||
| | | | ||
Linia 1083: | Linia 1083: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Ziębice | + | |[[Cukrownia Ziębice]] |
|DZA | |DZA | ||
| | | | ||
Linia 1103: | Linia 1103: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia Żórawina | + | |[[Cukrownia Żórawina]] |
|DWR | |DWR | ||
|1890-1966 | |1890-1966 |
Wersja z 21:49, 14 sty 2020
W spisie jest zebrana lista cukrowni, ich własnych kolei i ich połączeń z koleją publiczną w dzisiejszych granicach Polski.
Głównym opracowaniem tematu jest praca Ariela Ciechańskiego "Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010", IGiPZ PAN 2013.
Długość toru - czyli całkowita długość wszystkich odcinków przez cały okres istnienia.
Cukrownia ZakrzówekZakład | Lokalizacja | Czas działania | Prześwit [mm] - tylko dla kolei wąsk. | Długość toru | Uwagi | Połączenie z kolejami publicznymi |
---|---|---|---|---|---|---|
Cukrownia Baborów | OGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Baborów[1] | |||
Cukrownia Bierutów | CWL | 1910-1945 | 600 | 31 | od stacji Bierutów | |
Cukrownia Borowiczki | WP | 1921-1971 | 600 | 101 | W Płocku (od 1934) | |
Cukrownia Brześć Kujawski | CWL | 1900-2008 | 750 | w ostatnim okresie tylko bocznica do stacji Brześć | na stacji Brześć Kujawski | |
Cukrownia Cedry Wielkie | GDA | 1888-1916 | 600 | 25 | stacja styczna z koleją normalną w Pszczółkach, wąska w Cedrach Wielkich (?) | |
Cukrownia Chełmica | CWL | 1927-ok. 1970 | 600[2] | 40 | od 1947 w stacji Lipno | |
Cukrownia Chełmża | CTR | 1908-1950 | 600 | 8 | bocznica od stacji Chełmża[3] | |
Cukrownia Choceń | CRA | 1916-1933 | 750 | 49 km (1928)[4] | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do Cukrowni Brześć Kujawski | połączenie z kolejami państwowymi na stacji Czerniewice |
Cukrownia Chybie | SCI | 1884-ok. 1918[5] | 1000 | 8 | bocznica do normalnotorowej stacji Chybie | |
Cukrownia Ciechanów | WCI | 1912-1915 i 1926-1955 | 600[6] | 18 | w stacji Ciechanów z torem normalnym i wąskim Mławskiej Kolei Dojazdowej | |
Cukrownia Cielce | ESI | 1922-1982 | 600 | 29 | powiązana z cukrownią w Zbiersku i w Zdunach | stacja styczna z koleją normalnotorową w Błaszkach |
Cukrownia Czersk | WGR | dziś - część Jasińca | stacja Jasiniec Grójeckiej Kolei Dojazdowej, bocznica (?) | |||
Cukrownia Częstocice | TOS | brak kolei wąskotorowej | w stacji Ostrowiec Św. z torem normalnym | |||
Cukrownia Dobre | CRA | 1908-2002 | 750 | połączenie z Kujawskimi Kolejami Dojazdowymi na stacji Dobre Kujawskie} | ||
Cukrownia Dobrzelin | EKU | 1922-1982 | 600 | 104[7] | bocznica normalnotorowa do stacji Żychlin, w Strzelcach Kujawskich (??) | |
Cukrownia Garbów | LUB | 1908-1974 | 750 | 34 | na stacji Nałęczów | |
Cukrownia Glinojeck | WCI | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Raciąż | |||
Cukrownia Głogów | DGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Krzepów | |||
Cukrownia Gniezno | PGN | 1883-1893 | 600 | 19 | w 1893 przejęta przez powiat witkowski[8], 2WLs50/1961 | Bocznica od stacji Gniezno i Gniezno Wąsk. |
Cukrownia Gosławice | PKN | 1912-1999 | 600 -> 750 | na stacji Gosławice Wąskotorowe/normalnotorowa od stacji Konin | ||
Cukrownia Gostyń | PGS | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Gostyń | |||
Cukrownia Góra | DGR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Góra | |||
Cukrownia Gryfice | ZGR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Gryfice i wąskotorowej Gryfice Cukrownia | |||
Cukrownia Guzów | WZY | 1923-1973 | 600 | 14 | Bocznica od stacji Teresin | |
Cukrownia Irena | ELC | 1921-1949 | 600 | 55 | W Łyszkowicach, po zamknięciu cukrowni w 1949 sieć do cukrowni Leśmierz i Młynów | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Domaniewicach |
Cukrownia Izabelin | WCI | 1922-1972 | 600 | 44 | W Glinojecku | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Baboszewie |
Cukrownia Janikowo | CIN | 1888-1970 | 600/1435[9] | 18+8 | Bocznica od stacji Janikowo | |
Cukrownia Jawor | DJA | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Stary Jawor/Jawor | |||
Cukrownia Józefów | WZ | 1925-1947 | 600 | 20 | w Płochocinie | Bocznica od stacji Płochocin |
Cukrownia Kętrzyn | NKR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Kętrzyn i Kętrzyn Wąskotorowy | |||
Cukrownia Klecina | DW | 1907-1968 | 750/800 | 35 | od 1907 przejęta sieć cukrowni Krajków | bocznica od stacji Wrocław Klecina |
Cukrownia Klemensów | LZA | 1907-1970 | 600 | 52 | Z przerwą w działaniu po I wojnie | bocznica od stacji Klemensów |
Cukrownia Kluczewo | ZST | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji (Stargard) Kluczewo | |||
Cukrownia Kobierzyce | DWR | 1890-1945(?) | 600 | 11 | już w 1938 na mapie topograficznej jako była cukrownia | bocznica od stacji Kobierzyce |
Cukrownia Kondratowice | DST | 1900-1945(1955) | 600 | 20 | linie przekazane w użytkowanie cukrowni Strzelin po 1945 | bocznica od stacji Kondratowice |
Cukrownia Konstacja | EKU | w Kutnie, własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Kutno | |||
Cukrownia Kościan | PKS | 1906-1945 | 600 | 10 | bocznica od stacji Kościan | |
Cukrownia Krajków | DWR | 1883-1907 | 800 | 35 | od 1907 przejęta przez cukrownię Klecina | stacja styczna z koleją normalnotorową Żórawina |
Cukrownia Krasiniec | WMA | 1924-1980 | 600/750 | 10 | W ostatnim okresie tylko odcinek Krasne-Krasiniec | połączenie od stacji Krasne (czy bocznica?) |
Cukrownia Krasnystaw | LKS | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Krasnystaw | |||
Cukrownia Kruszwica | CIN | 1882-2003 | 716/750 | ~200 | bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica, połączenie z kolejami kujawskim w ? | |
Cukrownia Leśmierz | EZG | 1916-1986 | 600 | 114 | przejęcie linii cukrowni Młynów w ? [10] | na stacji Sierpów, stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach |
Cukrownia Lisewo | GMB | 1894-1897 | 750 | 29 | Kolej wąskotorowa upubliczniona w 1897. | Bocznica od stacji Lisewo i Lisewo Wąskotorowe[11] |
Cukrownia Lublin | LU | 1908-ok.1970 | 600/750 | 91 | przejęcie linii cukrowni Milejów, zbycie części linii na rzecz cukrowni Garbów w 1937, linie nie tworzyły jednej sieci | bocznica od stacji Lublin, także na stacji Sadurki i stacji Jaszczów |
Cukrownia Łagiewniki | DDZ | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie | |||
Cukrownia Łanięta | EKU | 1922-? | 600 | Kolej wąskotorowa przejęta przez cukrownię Dobrzelin | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Strzelcach Kujawskich | |
Cukrownia Łapy | BIA | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Łapy | |||
Cukrownia Łubna | TKA | w Kazimierzy Wlk, własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Kazimierza Wlk. | |||
Cukrownia Malbork | GMB | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Malbork i Malbork Wąskotorowy | |||
Cukrownia Mała Wieś | WPL | 1927-1980 | 600 | 63 | stacja styczna z koleją normalnotorową w Płońsku | |
Cukrownia Małoszyn | DSR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Malczyce | |||
Cukrownia Maria | EKU | W Sójkach, kolei wąskotorowej nie było | Bocznica szlakowa od linii kolejowej Kutno-Płock na mapie '44[12] | |||
Cukrownia Mątwy | CIN | 1893-1945 | 750 | ?? | w 1945 przejęta przez cukrownię Kruszwica | bocznica od stacji normalnotorowej Mątwy |
Cukrownia Mełno | CGR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Mełno | |||
Cukrownia Michałów | WZ | 1922-1971 | 750 | 24 | w Lesznie | stacja styczna z koleją normalnotorową w Błoniu |
Cukrownia Miejska Górka | PRA | 1904-1955 | 600 | 16 | bocznica od stacji Miejska Górka | |
Cukrownia Milejów | LLE | 1908-1937 | 600 | 40 | Po 1937 do cukrowni Lublin | stacja styczna z koleją normalnotorową w Jaszczowie |
Cukrownia Mircze | LHR | 1902-1915 | ? | 25 | Po zamknięciu cukrowni do cukrowni Nieledew | stacja styczna z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej |
Cukrownia Młynów | ELE | 1924-??? | 600 | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Leśmierz/Dobrzelin | stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach | |
Cukrownia Model | WGS | 600 | własna kolej fabryczna [13] do Luszyna [14], część sieci cukrowni Dobrzelin [15] | |||
Cukrownia Nakło | CNA | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Nakło (normalna i wąska) | |||
Cukrownia Nieledew | LHR | 1905-1935 | 600/750 | 122 | Przejęła sieć cukrowni Mircze i Poturzyn, potem do cukrowni Strzyżów a następnie Werbkowice. | kilka stacji stycznych z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej |
Cukrownia Nowy Staw | GND | 1893-1897 | 750 | 33 | Przejęcie przez Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft | Bocznica od stacji Nowy Staw Wąsk. |
Cukrownia Opalenica | PNT | 1886-1896 | 750 | 18 | W 1896 kolejka przekazana Towarzystwu Kolejki Opalenickiej | Bocznica od stacji Opalenica (normalna i wąska) |
Cukrownia Opole Lubelskie | LOP | 1911-1970 | 750 | 78 | Część linii publiczna od 1918, przejęta linia cukrowni Zagłoba | Bocznica od stacji Opole Lubelskie |
Cukrownia Ostrowite | CRY | 1925-1992 | 750 | 36 | Rozebrana 2012 | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Brodnicy |
Cukrownia Ostrowy | EKU | 1913-1918 | 750 | 49 | Upubliczniona 1918 | Bocznica od stacji Ostrowy i wąskotorowa od Ostrowy-Cukrownia |
Cukrownia Otmuchów | ONY | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Otmuchów Cukrownia | |||
Cukrownia Pakość | CIN | 1880-???[16] | przejęta przez cukrownię w Tucznie | na stacji Pakość i na stacji Janikowo przez kolej cukrowni Janikowo??? | ||
Cukrownia Pastuchów | DSW | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Jaworzyna Śl. | |||
Cukrownia Pelplin | GTC | 1895-1977 | 750 | 36 | Bocznica od stacji Pelplin | |
Cukrownia Polska Cerekwiew | OK | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Polska Cerekiew | |||
Cukrownia Poturzyn | LTM | 1901-1922 | ? | 15 | Po 1922 do cukrowni Nieledew | port na Bugu w Kryłowie, po 1917 stacja Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej w Poturzynie |
Cukrownia Pruszcz | GDA | po 1920-1950 | 750 | 12 | Przejęta od cukrowni Sobowidz | Bocznica od stacji Pruszcz Gdański |
Cukrownia Przeworsk | RPZ | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Przeworsk i Przeworsk Wąskotorowy | |||
Cukrownia Pustków | DWR | 1884-1970 | 750 | 27 | Bocznica od stacji Pustków Żurawski | |
Cukrownia Racibórz | SRC | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Racibórz | |||
Cukrownia Rejowiec | LCH | przed 1927 - po 1936 | 600 | 24[17] | Kolej zakładowa do Kostunina wymieniona w lokalnym źródle wspominkowym [18] oraz widoczna na mapie WIG z 1936[19] | Bocznica od stacji Rejowiec |
Cukrownia Ropczyce | RRS | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Ropczyce | |||
Cukrownia Rytwiany | TSZ | 600 | 22,5[20] | Bocznica od stacji wąstkotorowej Rytwiany | ||
Cukrownia Sokołów Podlaski | WSK | Kolei wąskotorowej nie było. Dawniej Cukrownia Elżbietów | Bocznica od stacji Sokołów Podlaski | |||
Cukrownia Stare Pole | GMB | 1958-1967 | 750 | 30 | kolej przejęta od PKP | Bocznica od stacji Stare Pole, po przejęciu stacja styczna Malbork Kałdowo |
Cukrownia Strzelin | DST | Kolei wąskotorowej nie było, ale użytkowała sieć cukrowni Kondratowice w latach 1945-1955. | Bocznica szlakowa Strzelin Cukrownia | |||
Cukrownia Strzelce | EKU | Bocznica od stacji Strzelce Kujawskie [21], połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | ||||
Cukrownia Strzyżów | LHR | Kolei wąskotorowej nie było[22] | Bocznica od stacji Strzyżów Hrubieszowski (wąskotorowej), bocznica od stacji Iżów [23] | |||
Cukrownia Szamotuły | PSZ | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Szamotuły | |||
Cukrownia Szczecin | ZS | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Szczecin Gumieńce | |||
Cukrownia Środa Wielkopolska | PSR | Własnej kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Środa Wielkopolska i Środa Wielkopolska Wąskotorowa | |||
Cukrownia Świdnica | DSW | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Pszenno | |||
Cukrownia Świecie | CSW | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Świecie nad Wisłą | |||
Cukrownia Tomczyn | EKU | 600 | połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | |||
Cukrownia Trawniki | LSW | własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Trawniki (?) | |||
Cukrownia Tuczno | CIN | 1882-2003 | 900/750 | 140 | bocznica normalnotorowa od stacji Jaksice | |
Cukrownia Unisław | CCH | Artykuł z ŚK 10/2017 wspomina o 2 km kolejki, takoż Gazeta Cukrownicza [24] | bocznica normalnotorowa od stacji Unisław | |||
Cukrownia Werbkowice | LHR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica normalnotorowa od stacji Werbkowice, bocznica od stacji Werbkowice Wąskotorowe | |||
Cukrownia Wieluń | EWI | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica normalnotorowa od stacji Wieluń Dąbrowa | |||
Cukrownia Wierzchosławice | CIN | ?-? | 750 | Po zamknięciu przejęta przez cukrownię Tuczno | Bocznica normalnotorowa od stacji Wierzchosławice (?) | |
Cukrownia Witaszyce | PJA | Własnej kolei wąskotorowej nie było. | bocznica od stacji Witaszyce i od stacji Witaszyce Wąskotorowe | |||
Cukrownia Włostów | TOP | 1916-1992 | 600/750 | 35 | najpierw Iwaniska, potem Jachimowice - punkty styczne z koleją jędrzejowską | |
Cukrownia Wożuczyn | LTM | 1913-~1919 | 750 | 12 | upubliczniona po I WŚ | po upublicznieniu bocznica od stacji Wożuczyn |
Cukrownia Wrocław | DW | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Wrocław Sołtysowice | |||
[[Cukrownia Wróblin | OB | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Lewin Brzeski | |||
Cukrownia Wróblin | OB | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Lewin Brzeski | |||
Cukrownia Września | PWR | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Września, Września Wąskotorowa [25] | |||
Cukrownia Zagłoba | LOP | 1892-1918 | 750 | 28 | przejęta przez cukrownię Opole Lubelskie | brak |
LKR | 1928-1948 | ? | 30 | stacja stycznia odcinka izolowanego Niedrzwica, ale brak od samej cukrowni??? Wg [26] bocznica od stacji Wilkołaz | ||
Cukrownia Zbiersk | PKA | 1916-1917, 1924-~1975 | 750 | 72 | pierwsze odcinki (35 km wraz ze stacją styczną z koleją normalnotorową Opatówek) upublicznione w 1917 | bocznica od stacji Zbiersk, stacja styczna z koleją normalnotorową Kucharki |
Cukrownia Zduny | PKR | cukrownia po wojnie wykorzystywała fragment sieci cukrowni Cielce | bocznica od stacji Zduny | |||
Cukrownia Ziębice | DZA | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Ziębice | |||
Cukrownia Żnin | CZN | 1894-1971 | 600 | 50 | połączenie z Żnińską Koleją Dojazdową i PKP na stacji Żnin | |
Cukrownia Żórawina | DWR | 1890-1966 | 600 | 24 | kolejka dochodziła do stacji normalnotorowej Żórawina |
Przypisy
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=2909.0
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ Arkadiusz Ciechalski, Cukrownia w Choceniu
- ↑ http://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=cukrownia
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=4243.0
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_cukrowni_Dobrzelin
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_Cukrowni_Le%C5%9Bmierz
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=3847.0
- ↑ http://igrek.amzp.pl/5
- ↑ [1] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://igrek.amzp.pl/4297
- ↑ Ciechański
- ↑ http://www.tpkkd.pl/historia-krosniewickiej-kolei-dojazdowej/
- ↑ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=348344599265521&id=100022699520555
- ↑ Zdzisław Kalinowski Cukrownia Rejowiec wspomnienie http://kalinowski.weebly.com/artykuly.html
- ↑ http://igrek.amzp.pl/details.php?id=4543
- ↑ [2] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ [3] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://zamojskie.lubelskakolej.net/hkdhist.htm
- ↑ http://fotopolska.eu/Cukrownia_Most_kolejowy
- ↑ [4] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://fotopolska.eu/Wrzesnia/b47279,Cukrownia_Wrzesnia_SA.html?f=294047-foto
- ↑ [5] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"