Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Nowy system numeracji wagonów wąskotorowych eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących w zarządzie Polskich Kolei Państwowych został wprowadzony pismem Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr CZKD 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974.

System ten wprowadzono dla umożliwienia wdrożenia systemu "CETAR' (scentralizowanego obliczania i rozliczania, z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych, należności za przewóz kolejami przesyłek towarowych). Postanowienia zawarte w przywołanym wyżej piśmie miały być stosowane do czasu opracowania nowych przepisów WM-11 (co nigdy nie nastąpiło). Przenumerowniu podlegały wagony towarowe, pasażerskie oraz motorowe, a także wagony nienależące do PKP kursujące na sieci kolei wąskotorowych zarządzanych przez PKP.

Nowe numery nanoszono na wagony stopniowo:

  • od 1 września 1974 nanoszono je na wagony wychodzące z napraw
  • do 1 grudnia 1974 - na transportery, węglarki i cysterny
  • stopniowo w ciągu roku 1975 na pozostałe wagony

Określono jednocześnie, że wagony motorowe przy oznaczeniu serii zachowywały swój dotychczasowy numer. Miał on także pozostać na ścianach czołowych.

Postanowienia wspomnianego wyżej pisma (w zakresie numeracji wagonów) oraz instrukcji WM-11 (w zakresie dotyczącym oznaczeń literowych serii taboru oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych) obowiązywały do końca pozostawania kolei wąskotorowych w strukturach PKP, tj. do roku 2001.

Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.


Numeracja wagonów towarowych

Przykładowy numer wagonu wraz z objaśnieniem znaczenia poszczególnych liczb.

Kolejna cyfra 1. i 2. 2. i 4. 5. 6. 7. 8. do 11. 12.
Przykładowy nr 00 17 5 3 4 9896 1
Jak odczytać koleje wąskotorowe ładowność rodzaj wagonu szerokość toru liczba osi kolejny numer wagonu
z uwzględnieniem serii
cyfra samokontroli
Opis wąskotorowa o ładowności 17 ton węglarka na tor 785 mm czteroosiowa 1897 kolejna węglarka
serii Wddx
cyfra samokontroli

Zaznaczyć należy, że numery naniesione na wagony często są podzielone myślnikami na kilka grup liczb. Nie wpływa to w żaden sposób na ich znaczenie.

Zdarzały się (i zdarzają się nadal) numery nadane w sposób niezgodny z zasadami. Wynikało to albo ze zwyczajnej ludzkiej pomyłki (lub niedbałości), albo z tego, że wagonów danego typu i serii było na danej kolei więcej, niż mógł pomieścić przewidziany dla nich zakres numeracji.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis znaczenia poszczególnych liczb oraz przydział zakresów numeracji do poszczególnych typów wagonów z uwzględnieniem serii:


  1. Pierwsze dwie cyfry "00" oznaczają wagony kolei wąskotorowych
  2. Trzecia i czwarta cyfra oznaczają ładowność wagonu
  3. Piąta cyfra oznacza rodzaj wagonu towarowego:
    • 1 - wagony kryte
    • 2 - (nieużywane)
    • 3 - platformy
    • 4 - transportery i wózki leśne
    • 5 - węglarki
    • 6 - wapniarki
    • 7 - cysterny
    • 8 - (nieużywane)
    • 9 - brankardy, wagony techniczne i gospodarcze

  4. Szósta cyfra oznacza szerokość toru:
    • 1 - wagony na tor o szerokości 600 mm
    • 2 - wagony na tor o szerokości 750 mm
    • 3 - wagony na tor o szerokości 785 mm
    • 4 - wagony na tor o szerokości 1000 mm

  5. Siódma cyfra oznacza ilość osi:
    • 2 - wagony dwuosiowe
    • 3 - wagony trzyosiowe
    • 4 - wagony czteroosiowe
    • 6 - wagony sześcioosiowe

  6. Ósma, dziewiąta, dziesiąta i jedenasta cyfra oznaczają kolejny numer wagonu danego rodzaju z uwzględnieniem serii:
    • wagony kryte serii K: od 0001 do 1999
    • wagony kryte serii Kd: od 2000 do 3999
    • wagony kryte serii Kx: od 4000 do 5999
    • wagony kryte serii Kdx: od 6000 do 7999
    • wagony kryte serii Kddx: od 8000 do 9999

    • platformy serii P: od 0001 do 1999
    • platformy serii Px: od 2000 do 3999
    • platformy serii Pdx: od 4000 do 5999
    • platformy serii Pddx: od 6000 do 9999

    • wózki leśne serii SL: od 0001 do 1999
    • wózki leśne serii SLD: od 2000 do 3999
    • wózki leśne serii SLdx: od 4000 do 5999
    • transportery: od 6000 do 9999

    • węglarki serii W: od 0001 do 1999
    • węglarki serii Wx: od 2000 do 3999
    • węglarki serii Wdx: od 4000 do 7999
    • węglarki serii Wddx: od 8000 do 9999

    • cysterny serii R: od 0001 do 1999
    • cysterny serii Rx: od 2000 do 3999
    • cysterny serii Rdx: od 4000 do 5999
    • cysterny serii Rgdx: od 6000 do 9999

    • wapniarki serii Sw: od 0001 do 1999
    • wapniarki serii Swdx: od 2000 do 3999
    • wapniarki serii Swddx: od 4000 do 9999

    • wagony brankardy: od 0001 do 0999

    • wagony pogotowia: od 1000 do 1999

    • wagony przeciwpożarowe: od 2000 do 2999

    • pługi: od 3000 do 3999

    • przyczepy do drezyn: od 4000 do 4999

    • pozostałe wagony: od 5000 do 9999


1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:

Numer grupy cyfr 1 2 3 4 5
numer taborowy 00 08 534 2082 0

1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego

2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski)

3. trzy cyfry określające:

3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
3.3. trzecia: liczba osi

4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy

5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu


2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:

Numer grupy cyfr 1 2 3 4 5
numer taborowy 00 100 034 001 6

1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego

2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru

3. trzy cyfry określające:

3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
3.3. trzecia: liczba osi

4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy

5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu

Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach

  • 1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer
  • 2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim.
Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr)
  • 3. grupa cyfr