Edytujesz WLs40

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 15: Linia 15:
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 
  |średnica_kół          = 550 mm
 
  |średnica_kół          = 550 mm
  |rozstaw_szyn          = 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity od 470mm do 800mm
+
  |rozstaw_szyn          = 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity górnicze od 470mm do 800mm
 
  |zapas_paliwa          = 136 l
 
  |zapas_paliwa          = 136 l
 
  |typ_silnika            = S64L***, S324HL****
 
  |typ_silnika            = S64L***, S324HL****
Linia 36: Linia 36:
 
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
 
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
  
Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60.
+
Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm przez Muzeum Wielki Piec w Starachowicach w 2010r. Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm.
  
 
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
 
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
Linia 42: Linia 42:
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( 3 sztuki ) były używane na kolejach wąskotorowych PK Pgdzie otrzymały kolejne numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Dodatkowo pewna ilość lokomotyw była używana przez jednostki i zakłady PKP, w większości przypadków nie otrzymały one oznaczenia Ld1. Informacja o 20 sztukach na PKP podawana przez B.Pokropińskiego (10 WLs40 i 10 WLs50) <ref name=pokr/> wymaga zweryfikowania.  Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
+
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
  
 
== Modernizacja ==
 
== Modernizacja ==
 
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 +
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
Plik:WLs50M1-4.jpg|Lokomotywa WLs50M1-6.
 +
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
== Zestawienia wyprodukowanych lokomotyw ==
+
== Lista lokomotyw (niepełna) ==
  
[[Lista lokomotyw rodziny WLs40/50|Zbiorcza lista wyprodukowanych lokomotyw rodziny WLs40/50 wszystkich podtypów i na wszystkie prześwity torów]]
 
  
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50]]
+
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::~*WLs40*]] OR [[Lw typ fabryczny::~*WLs50*]] | limit = 250
 
+
|?Lw numer seryjny
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 750mm]]
+
|?Lw rok produkcji
 
+
|?Lw stan
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 785mm]]
+
|?Lw ostatni rozstaw
 
+
|?Lw ostatni typ silnika
[[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 900mm]]
+
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
+
|?Lw ostatnie stacjonowanie
[[Lista lokomotyw typu 3WLs50]]
+
|?Lw uwagi
 
+
|?Lw numer seryjny
[[Lista lokomotyw typu 4WLs50 na tor o prześwicie 1040mm]]
+
|?Lw strona
 
+
|?Lw typ fabryczny
[[Lista lokomotyw typu WLs50M1]]
+
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
+
|format=template
[[Lista lokomotyw typu WLs50M2]]
+
|template=Lw tabela
 
+
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
[[Lista lokomotyw typu WLs50M3]]
+
| outrotemplate=Lw tabela stop
 +
|link=all
 +
|headers=show
 +
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 +
|class=sortable wikitable smwtable
 +
}}
  
 
== Przypisy ==
 
== Przypisy ==
Linia 74: Linia 81:
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
[[WLp50]] - lokomotywa o podobnej mocy
+
[[Wlp50]] - lokomotywa o podobnej mocy
  
 
<br/>
 
<br/>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/WLs40